Proč je důležitá optimalizace pro mobilní zařízení, např. responzivní design?

Je váš web optimalizovaný pro mobilní zařízení? Pokud ne, popř. pokud zvažujete pořízení nového webu a nejste si jisti, zda je pro vás optimalizace pro mobilní zařízení potřebná, důkladně si přečtěte tento článek.

Co je to responzivní design?

V první řadě si řekneme něco málo o tom, co to vlastně responzivní design je. V úvodu článku jsem zmiňoval tzv. "optimalizaci pro mobilní zařízení". Jedná se o taková opatření, která zajistí, aby se váš web či e-shop vhodně zobrazoval a byl co nejlépe použitelný na různých přenosných zařízeních (mobilní telefony, tablety, netbooky, ...). Možností jak toho docílit je více. Dříve bylo populární dělat oddělenou mobilní verzi, velké portály a e-shopy mají často vlastní mobilní aplikaci, ovšem nejoblíbenější a nejrozšířenější metodou je tzv. responzivní design.

Jedná se o způsob návrhu a stylování HTML dokumentů, díky kterému se web automaticky přizpůsobuje velikosti okna prohlížeče, tedy nejčastěji velikosti zobrazovací jednotky (monitor, display). Toho lze docílit používáním relativních jednotech velikostí (např. procenta) a speciálních podmínek v CSS, tzv. media queries, kterými lze měnit vlastnosti prvků webu (rozměry, pozice na stránce atd.) v závislosti na velikosti prohlížeče. Důležité je, že stačí jediný web s jedinou šablonou, který se dynamicky mění a to dokonce bez nutnosti refreshe stránky. 

Proč je responzivita důležitá?

Podíl přístupů na internet i online nákupů z mobilních telefonů stále roste

Podíl prohlížení webů, vč. internetových nákupů z mobilních telefonů stále významně roste. Co se týká České republiky, v období mezi zářím 2015 a zářím 2016 tvořily přístupy z mobilních zařízení (mobily a tablety) 13,65 % za stejné období o rok později to bylo již 15,92 %.

Mnohem jasněji ale mluví celosvětové statistiky. Celosvětově tvořil podíl mobilních zařízení v období září 2016 - září 2017 55,13 %, tedy více než polovinu všech přístupů na internet! Tento trend očekáváme i v ČR.

Pokud máte starší web, který není optimalizovaný pro mobilní zařízení, neznamená to, že ho uživatelé např. z mobilního telefonu nebudou moci zobrazit. Nicméně znamená to určitou komplikaci a výrazné snížení komfortu při používání webu, což může návštěvníky odradit a technicky méně zdatným návštěvníkům může prohlížení vašeho webu zcela znemožnit.

Google oficiálně upřednostňuje weby optimalizované pro mobilní zařízení

Google je celosvětově největším internetovým vyhledávačem a tak se významně podílí na výši návštěvnosti mnoha webů, pravděpodobně i toho vašeho. Se změnou ve vyhledávacím algoritmu z 21. dubna 2016 začal Google oficiálně upřednostňovat ve výsledcích vyhledávání z mobilních zařízení takové weby, které jsou pro tato zařízení optimalizována. Tzn. pokud budete mít web optimalizovaný pro mobilní zařízení, dostane se pravděpodobně na lepší pozici ve výsledcích vyhledávání než web, který takto optimalizovaný není. Optimalizace pro mobilní zařízení se tak stala nedílnou součástí SEO.

Pokud Vás zajímá, jak je na tom v "očích" Googlu váš web, můžete si zde udělat jednoduchý test: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=cs

Responzivní design je standardem v profesionálním webdesignu

Responzivní design se v posledních letech stal plnohodnotným standardem v tvorbě webových stránek a je tedy jedním z důležitých ukazatelů v hodnocení kvality a profesionality webové prezentace.

Responzivní design přináší konkurenční výhody

Z předchozích statistik a informací jasně vyplývá, že reponzivní design přináší určité konkurenční výhody:

  • nabídne návštěvníkům pohodlnější přístup na web z mobilního zařízení;
  • může zvýšit návštěvnost webu z vyhledávačů;
  • zvyšuje dle obecným měřítek kvalitu a profesionalitu webu.

Jak se reponzivní design projeví na ceně webu?

Ve svých počátcích byl responzivní design určitým nadstandardem. Situace se ale mění a v roce 2017 je už responzivní design (popř. jiná optimalizace pro mobilní zařízení) nedělitelnou součástí nabídek seriózních firem. Nabízet v současné době tvorbu webu bez optimalizace pro mobilní zařízení je dle mého názoru zcela nepřípustné. Pokud na takovou nabídku narazíte, popř. pokud optimalizace výrazně navyšuje cenu, jedná se minimálně o podezřelou nabídku. Všechny weby v mé nabídce obsahují již v základní ceně mobilní optimalizaci pomocí responzivního designu.

Je možné převést starý web na responzivní design?

To záleží na různých faktorech. Obecně ale lze říci, že ve většině případů je převod webu do reponzivní podoby možný. Ve většině případů také může zůstat do vysoké míry zachován původní vzhled.

Co vám můžeme nabídnout?

  • optimalizaci stávajícího webu;
  • vytvoření nového webu s převodem veškerého obsahu a možností zachování velké části původného vzhledu.

Kontaktujte nás pro bezplatnou konzultaci.

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Email addresses will be obfuscated in the page source to reduce the chances of being harvested by spammers.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
CAPTCHA
Ochrana proti spamu.