Webdesignové trendy pro rok 2018

Rok 2018 je tady a je na čase se podívat na to, co nás v tomto roce čeká v oblasti webdesignu. Pokusil jsem se současný vývoj shrnout do 6 krátkých kapitol. Mnoho z níže uvedených trendů již nějakou dobu existuje, ovšem v tomto roce očekáváme jejich masivní, celosvětový rozvoj.

#1 Flat design 2.0

Flat design obrátil před několika lety svět webdesignu nohama vzhůru. Čisté barvy, jednoduché tvary, ostré hrany, téměř žádné vizuální efekty. Tím vším se jasně vymezil oproti do té doby populárnímu, vizuálně velmi bohatému skeuomorphismu a prakticky ho vytlačil ze scény. Nicméně čas běží dál a webdesignové trendy se neúprosně vyvíjejí. Pod vlivem velkých hráčů na poli internetu, jmenujme např. Google, Apple, Spotify či Instagram se vyvinul styl označovaný "Flat design 2.0". Tento vizuální styl kombinuje to nejlepší z obou jmenovaných protipólů. Co přináší do původního konceptu flat designu?

Barevné přechody

Začneme jedním z nejvýraznějších trendů, kterýna nás v roce 2018 udeří. Tím je návrat barevných přechodů. Jak jsem již zmiňoval v předchozím odstavci, barevné přechody pod vlivem původního konceptu flat designu na pár let téměř zmizely ze scény. Teď se vrací zpět v plné síle. Jedním z prvních, kdo se k nim vrátil byl Instagram.

Co se týká barevné palety, očekávejte křiklavější odstíny a odvážnější barevné kombinace. Velmi populární budou poloprůhledné barevné přechody umístěné přes fotografie.

Stínování a hloubka

Jemné stínování se vrátilo do hry již před několika lety, když Google začal používat svůj nový vizuální jazyk nazvaný "Material design". Nyní očekáváme další rozvoj tohoto trendu. Stínování a hloubka pomáhají k zvýraznění určitých elementů, důležitých předělů na stránce a také mohou pomoci určit hierarchii jednotlivých prvků.

Kulaté tvary, jemné hrany, zaoblené rohy

I nadále zůstává trend využívání jednoduchých dvourozměrných geometrických tvarů. Tvary s ostrými hranami a rohy si svou pozici stále udržují, ovšem nově na scénu vstupují zakulacené tvary, jako jsou vlnky, kruhy apod. s jemnějšími hranami. Postupně se také vrací zaoblené rohy a to zejména pod vlivem mobilních aplikací.

#2 Typografie

V oblasti typografie stále platí jednoduché pravidlo "čím větší, tím lepší".

V módě nadále zůstávají bezpatková písma, zejména typu "neo-grotesque", tedy např. Helvetica, nově ovšem nastupují patková písma. Populární bude využití kontrastní kombinace patkového a bezpatkového písma.

Obecně díky vývoji technologií (např. díky čím dál vyššímu rozlišení zobrazovacích jednotek a s tím související lepší čitelnosti) a rozšiřující se podpoře vlastních fontů se na internetu bude objevovat čím dál více zajímavých a neokoukaných písem.

Velmi oblíbené budou obrázky, či videa prosvítající skrze písmena, jako na webu iPhone X.

#3 Ilustrace

Ilustrace dominovaly reklamnímu světu zhruba do konce 60. let. Nyní zažívají výrazný comeback. Proč? Důvodů je hned několik.

Říká se, že jeden obrázek řekne více než 1000 slov. Ilustrace kromě samotného sdělení poskytují dostatečný prostor pro osobitost, abstrakci a vyjádření něčeho, co můžeme nazvat „duší“ produktu, značky či osobnosti. Jinými slovy, umožňují v reklamní komunikaci předat něco více, než jen prosté zachycení reality, jako je tomu např. u reklamní fotografie.

Díky takřka neomezeným možnostem co do barev, tvarů, velikostí či vizuálních stylizací navíc otevírají designérům nové obzory pro výrazné odlišení a unikátnost značky.

Díky široké nabídce grafických editorů je navíc tvorba ilustrací v současnosti poměrně snadná a rychlá a v mnoha případech může vyžadovat výrazně nižší pořizovací náklady než např. reklamní fotografie.

Ruku v ruce s tímto trendem jde také očekávaný rozvoj formátu SVG, který přináší výhody bezztrátovosti a relativně malého datového objemu.

#4 Animace, animace, animace

Jedním z nejzásadnějších trendů roku 2018 a následujících let budou jednoznačně animace. Animace v mnoha podobách.

Díky rozvoji technologií stále více designérů sahá k animaci jakožto k nástroji pro velmi praktické, úsporné a rychlé sdělení informací, tedy podobně jako u fotografií nebo ilustrací. Zde si jen oněch „1000 slov“ znásobte geometrickou řadou.

Z o něco méně praktických důvodů budeme čím dál častěji setkávat také s animací na pozadí stránky.

Do třetice budou přibývat různé animační efekty pro postupné odkrývání obsahu během skrolování. Kromě estetických výhod je možné tímto způsobem lépe upoutat pozornost k důležitým informacím.

To vše také nasvědčuje renesanci formátu GIF.

#5 Asymetrie a "rozbité" layouty

Tradiční pravidelné "mřížkové" layouty patřily k webdesignu zcela neodmyslitelně od jeho počátků. Vnášely do něj logiku a pevný řád. Ovšem díky neutuchající snaze webdesignérů posunovat hranice kreativity se tento základní koncept začíná pozvolna "rozpadat". Nekonvenční asymetrické a "rozbité" layouty se začaly objevovat již v roce 2017. V roce 2018 bude tento nový trend nabírat na síle.

Co si ale pod označením "asymetrický" nebo "rozbitý" laout vůbec představit v praxi? Neznamená to, že by se koncept mřížky zcela vytratil, ovšem některé prvky, ať už jsou to fotografie, nadpisy, bloky textu, ... se mohou vzájemně překrývat, překračovat hranice nadřazených elementů, zasahovat do dříve přísně dodržovaných okrajů stránky a být vůči sobě rozmístěny zcela nepravidelně.

Tento trend se pravděpodobně neujme zcela jednoznačně. Tradiční a konzervativnější značky zůstanou spíše u klasických layoutů. Na této módní vlně se ale jistě svezou značky, které chtějí být originální, unikátní a jít proti proudu i za cenu mírného experimentování.

#6 Mobile first

Přestože v České republice zatím statistiky hovoří jinak, dle celosvětových statistik během roku 2017 mobilní zařízení porazila desktopy v celkovém počtu přístupů na webové stránky. A na to je nutné reagovat. Očekává se, že většina webdesignérů přejde na "mobile first" přístup. Více o této problematice naleznete v článku "Proč mít responzivní web".

Pokud máte zájem o webové stránky s designem podle posledních trendů popř. o poradenství nebo spolupráci, kontaktujte mě.

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Email addresses will be obfuscated in the page source to reduce the chances of being harvested by spammers.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
CAPTCHA
Ochrana proti spamu.